הכלכלה פועלת בדרכים נסתרות

זכויות של בני נוער בעבודה

לא מעט בני נוער חווים את העבודה הראשונה שלהם בתקופות החגים והקיץ הגדול, חוויות אלו לעיתים יכולות להשפיע ולעצב על המשך ההבנה שלהם בכל הקשור ליחסי עבודה או עובד ומעביד. לכן ממשלת ישראל שוקדת שנים על חקיקות ותקנות שונות, אשר יכולות לשמור ולהגן על זכויות בני הנוער בעבודה.
חשיבותן של זכויות אלו היא גדולה מאוד מכיוון שאותן זכויות שומרות על התפתחות תקינה של בני הנוער, עליו כעל תלמיד או תלמידה וכמובן מקנים לו ערכים נכונים אל העבודות הבאות שהוא יגיע אליהם וכמובן משמשים כהכנה די טובה אל צבא ההגנה לישראל. 

זכויות במדרגות

זכויות הילדים רחבות ומאפשרות לבני הנוער להתחיל לעבוד החל מגיל 14, כאשר זה נעשה רק בתקופה של חופשות סודרות הקבועות במערכת החינוך ואינן פוגעות בנער או הנערה. עבודות אלו מוגבלות לכדי עבודות "קלות" אשר אינן עשויות לפגוע בהתפתחות הנער, ושאין בהם כל סיכון ממשי לפגיעה. ובגיל 16 יכולים בני הנוער לעבוד ללא כל צורך להמתין לחגים או לחופש הגדול. יחד עם זאת ישנם לא מעט מגבלות שונות אשר חלות על בני נוער מתחת לגיל 16 ומגבלות אחרות על בני נוער בגיל 16-18. 

תקנות מתחת לגיל 16
על הנער להמציא את האישורים הבאים(או לחילופין המעסיק יבקש) :
אישור מרופא על בריאות תקינה וזיהוי הנער, אישור בכתב מההורים וצילום תעודות זהות של ההורים או של הנער. יחד עם אישורים אלו חובה על המעסיק יהיה לשלם על פי שכר המינימום הקבוע בחוק, לא להעסיק את בן הנוער יותר מ 8 שעות ביממה ומקסימום שבע שעות ביום שלפני חג כך שבסך בהכל יסתכמו שעות העבודה עד ל40 בשבוע. חשוב לזכור כי בני נוער אשר עובדים מתחת לגיל 18 פטורים מתשלום לביטוח לאומי, אבל כן בתשלום מס. 

תקנות גיל 16 עד 18

על בני הנוער בגילאי 16 עד 18 ישנם גם כן מגבלות, כמו לעבוד עד 9 שעות ביום ו7 שעות ביום שלפני חג. גם במידה והנער או הנערה עובדים ב2 עבודות, לא יעלו סך השעות היומיות על 8 שעות יומיות, ובדומה לתקנות שמתחת לגיל 16, סך השעות השבועיות לא יעלה על כ 40. ועד לגיל 18 על בני הנוער גם אסור לעבוד עד השעות המאוחרות של הלילה, משמע נער שעוד לא מלאו לו 16 יוכל לעבוד רק בין השעות 8 בבוקר עד לשעה 10 בערב. אבל למי שמלאו 16 יוכלו לעבוד מהשעה 6 בבוקר ועד לשעה 10 בלילה.
בתקופת חופשות בני הנוער יוכלו לעבוד עד השעה 12 בלילה, ומי שימלאו לו 18 כמובן יוכל לעבוד גם משמרות לילה. חשוב שתדעו גם כי חל איסור על ניכוי שכר לתלמידים בשל היעדרות לטובת לימודים, וגם קנסות או עונשים למיניהם אסורים באותה המידה. לקריאה נוספת – זכויות של בני נוער בעבודה באתר סחבק.

סגור לתגובות.