הכלכלה פועלת בדרכים נסתרות

איך מחשבים היטל השבחה פינוי בינוי?

אחת התוכניות הפופולריות בישראל ובשוק הנדל"ן בפרט היא תוכנית התחדשות עירונית, אשר מתקיימת במגוון אזורים ברחבי הארץ החל מבאר שבע שבדרום ועד לקריית שמונה שבצפון. התוכנית כוללת סוגים שונים של חידושים כמו תמ"א 38 ותמא 38/2, וכמובן את התוכנית היותר מוכרת וכנראה הפופולריות מבניהם תוכנית ה"פינוי בינוי". תוכנית זאת מאפשרת לבעלי הדירות לשפץ את הבית שלהם על ידי יזם פרטי שיוסיף חנייה, חדר ארונות ויוסיף עוד דירה או שתיים לכמות הדירות שכבר הייתה קיימת לפני כן. אבל מה בנוגע להיטל מס השבחה בזמן פינוי בינוי ואיך מחשבים היטלי אלו?

חישוב היטל על פי חוק יבש

בעת מכירה וקנייה של דירה מוטלים על הנכס לא מעט היטלים שונים, כמובן בהתאם לזהות ונכסיו של בעלי הדירה ולהפך. חלק מההיטלים מחושבים בצורה מדורגת וחלק על פי מס היטל שבח מחושבים לפי שווי הנכס בזמן הקנייה ושווי הנכס בזמן המכירה שלו, המרווח שבין השתיים הוא נחשב להיטל השבח. עם זאת אל היטל מס השבח ניתן להשיג פטורים שונים וניקוים כאלו ואחרים הכוללים, שיפוצים, דמי נוטריון, הוצאות שיפוץ בודדות ולעיתים גם ביטוחים שונים. חישובים אלו אמורים להתקזז עם מס השבח שמוטל בעת המכירה על בעלי הנכס, אך כאשר מדובר בפינוי ובינוי נראה כי החוק אומר דבר אחד אך הפסיקות טוענות אחרת.

חישוב מס שבח עדכני

אחת מהפסקאות האחרונות שגרמו ללא מעט טלטלה בעולם התחדשות העירונית בארץ, היה פסק הדין שבין חברת "אשדר" לבין עיריית תל אביב. לאחר משיכה, בירורים של לא מעט אנשי מקצוע ושמאים, הוחלט כי מס השבח יוטל על מי שהוגדר כבעל הנכס בעת הכניסה אל התוכנית. פסיקה זו טוענת כי מס השבח צריך להיות מוטל על הדיירים בלבד ומותירה את חישוב היטל השבחה להישען על פי הרווח הכלכלי שיכול להיווצר בעתיד, ואילו חישוב זה יעשה על פי בניינים שכבר קיימים. משמע הדברים שהיטל שבח נקבע כל נכס לגופו, כך ניתן לקבוע בצורה מדויקת את המס שיהיו מחויבים גם הדיירים. עם זאת יש להכיר כי לתשלום של היטלר שבח ישנם תנאי פטורים שונים ומגוונים שמרבית הדיירים עומדים בהם.

סגור לתגובות.